Thursday, November 6, 2008

RM5 dan Pendaftaran Surat beranak Anak & MYKid


30 oct 2008 ,
Pendaftaran amelia zahra di jpn putrajaya .

Amelia dah berusia 6 hari , masih dibuai mimpi seperti biasa , dan akan merengek bila kehausan . Dah macam diprogramkan begitu rasanya . dari pemerhatian , every 2 jam anak aku akan terjaga minta disusukan . Dalam 2 oz susu sudah mencukupi untuk meniduri dia . Mmm ....

Terus ke segmen pendaftaran anak , urusan dibuat di JPN , putrajaya .

Kali ni aku sengaja bawak RM5 untuk tengok bertapa berkesannya free itu free ini . Pengerasnya , ic laki bini ori , surat nikah , buku rekod kesiatan ibu dan borang daftar kelahiran . Setibanya aku di JPN kul 11am , aku trus naik tingkat 3 . Luas juga JPN ni . Tapi seksanya nak naik tingkat 3 , kene naik eskalator . Lif org luar xleh guna sbb staff aje blh guna. Setibanya di tingkat 3 , nampak macam tak ramai orang .. dan aku submitlah dokumen aku pada orang nombor tu .. Laa ... di suruhnya fotostet certain pages kat buku kesihatan tu ... hmmm takpelah


Then aku pun turun , ke ground floor , cari lif tak jumpa! aku tanya staff kat situ , then diorang kata aku tak leh guna ... untuk staff aje ... laaaa ... guna eskelator je la jawabnya ...


sampailah ke ground floor ... trus masuk kedai fotostet yang ada sedia kat bawah tu . Belum sempat aku cakap kat pakcik tu nak fotostet apa , dia trus je amik buku kesihatan dan trus fotostet muka 14, 15 dan 25 .


Amril : "Pakcik tahu ke nak fotostet apa ?"

Pakcik : "Pakcik kan JPN , pakcik tahu"


ler ....

Dalam borang takde nyatakan suruh fotostet itu ini , takpe lah ... 60 sen ajers ...


Dah selesai fotostet , naik balik tingkat 3 , guna eskelator lagi , dan jumpa abg nombor , dah dapat nombor , aku tunggu je lah ...


hampir setengah jam tunggu (dalam 12 nombor) , quite OK! aku dipanggil . Aku serahkan borang yang berkenaan pada pegawai tu ... tup tap tup tap dalam 5 minit borang aku siap , dia suruh aku check balik segala details. Semuanya OK! 10 minit lagi siap ...


10 minit berlalu aku dipanggil balik ... oleh kakak yang mukanya macam garang dan bertaik lalat di atas bibir . Dia serahkan surat beranak .... aku sain ... dan "encik boleh beli sampul plastik kat kaunter sebelah ye" ....


OOoooo ... sampul plastik kene beli ... kalau tak surat beranak kronyok. Keluarlah rm2 dan selamatlah surat beranak anak aku dalam sampul tu ...


Not bad untuk registeration surat beranak ni ... cuma sediakan dokumen yang lengkap dan RM2.60 ... :) Cuma ruang untuk merokok takde kat JPN


Parking pun free!




1 Comments:

At September 1, 2009 at 12:17 AM , Blogger Unknown said...

Hai masih ingat nak rokok ke??

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home